Alkohol a hubnutí: Jak si dopřát a nezničit si formu?

Určitě si také rádi dáte skleničku dobrého vína nebo posedíte s přáteli v hospodě u piva. Kde jinde přece probrat všechny novinky. Alkohol k naší kultuře patří už od nepaměti. Rozhodně ale není dobré to s ním přehánět. Držíte dietu, hubnete nebo snažíte dělat něco víc pro své zdraví? Přesně v těchto případech vám alkohol nepomůže. Dnes si povíme, proč je lepší ho občas omezit a nebo ho úplně vynechat. Může se to zdát těžké, ale není tomu tak. 

5 důvodů, proč nám alkohol škodí:

  • Silná dehydratace

Určitě si také pamatujete na ta rána, kdy se probudíte po večírku a máte velkou žízeň. Příčina vzniká právě už na večírku, kdy popíjíme alkohol, díky kterému vylučujeme více tekutin a zároveň nemáme žízeň. Pomalu a nenápadně začíná dehydratace a může se klidně pořádně projevit až druhý den ráno. Předejít ji můžete pitím dostatečným množstvím vody v průběhu celého večera. Jak na správný pitný režim se můžete dočíst v našem článku o správném pitném režimu a jeho dopadu na hubnutí.

  • Naruší nám jídelníček

Kalorická bomba, tak bychom také mohli pojmenovat alkohol. Mnoho z vás to neví, ale 1 gram alkoholu má více kalorií než například gram tuku. Pokud chceme hubnout, tak je pro nás příjem kalorií zásadní a měli bychom si jej hlídat. Například 1 panák tvrdého alkoholu a nebo 0,5 l piva obsahuje stejně kalorií kousek celozrnného pečiva s plátkem šunky. 

  • Způsobuje hormonální nerovnováhu

Pravidelným popíjením alkoholu si můžeme rozhodit hormonální rovnováhu v našem těle. Pokud budeme často konzumovat alkohol, sníží se hladina testosteronu a zvýší se hladina kortizolu. To je velmi nežádoucí pro mnoho důležitých procesů v našem organismu, například to velmi zpomalí obnovu svalových tkání po fyzickém výkonu. Může to mít tedy dopad na vaše sportovní výkony.  

  • Zpomaluje proces hubnutí 

Jak jsme již psali výše, alkohol obsahuje velké množství kalorií, což pro nás nežádoucí, když chceme zhubnout. Zároveň jeho ovlivňuje pití ovlivňuje naše chutě. Určitě si na večírku nedáme zdravé dobroty (jak zdravě mlsat se dozvíte v dalším článku), ale sáhnete po slaných brambůrkách a dalších pochutinách, které vás budou nutit jíst víc a víc.

Dokonce i těmto přejídacím situacím se dá částečně předejít. Pokud v den, kdy budete pít snížíte příjem sacharidů, tak si můžete dopřát o skleničku víc nebo pokud v následujících dnech zařadíte poctivé silové tréninky nebo jiný výdej energie, tak máte vyhráno. Další možností je například suché červené víno, o kterém píšeme níže, to nemá tolik kalorií. Jako večerní svačinu si k němu můžete připravit oříšky a nebo nakrájenou zeleninu. To zní jako skvělé zpestření, ne? 

  • Kocovina

Ach ta rána, ta rána plná bolesti hlavy, která každý z nás nesnáší. Jak vůbec vzniká tento nepříjemný stav, kdy se cítíme, jak po srážce s vlakem? Je to spojení několika výše zmíněných faktorů a to dehydratace, špatná strava, odplavení minerálů z těla a rozhození hormonů.

Dá se tomu částečně předejít zlepšením pitného režimu a dobře zvoleným jídlem v den večírku. Pořádná nálož makro i mikroživin před večírkem vás může zachránit před nepříjemnou kocovinou. Druhý den je potřeba doplnit vitamíny a minerály, které se z našeho těla vyplavili a pak nám bude mnohem lépe.

Jaký alkohol volit, pokud už budeme pít?

Když už jste mezi přáteli, rodinou nebo kolegy na oslavě či společenské události, tak si rádi dopřejete alespoň symbolickou skleničku alkoholu. Je nějaký, který by na nás nechal menší následky? Ano, pár takových se najde a věřím, že i vy si nějaký vyberete.

Určitě bychom se měli vyvarovat míchaným nápojům, obsahují velké množství kalorií z alkoholu a navíc spoustu cukru z limonád nebo džusu. To vás bude podvědomě stále vybízet k dalšímu a dalšímu pití, což by nemuselo mít dobré následky. Jako alternativu k běžným míchaným nápojům doporučujeme bloody mary. Díky nižšímu obsahu cukru se sníží další chutě na přikusování různých pochutin.

Například kvalitní suché červené víno, to je v menší míře velmi prospěšné a doporučují jej i kardiologové. Díky antioxidantům a dalším látkám můžeme předcházet kardiovaskulárním onemocněním nebo Alzheimerovy choroby. To ale platí při jedné skleničce, jako u všeho totiž platí, že není dobré to přehánět. 

3 body, jak zmírnit dopady alkoholu na hubnutí:

  • Pít dostatek vody

Zlepšení pitného režimu nám pomáhá v každé situaci a není tomu jinak ani u alkoholu. Alkohol podporuje vylučování vody z těla a musíme ji tedy doplňovat víc než obvykle. Nejenom, že vylučujeme více vody, zároveň se z těla odplavuje mnoho důležitých látek. K jedné sklence vína doporučujeme přidat ještě sklenici vody.

  • Ubrat sacharidy v den, kdy budeme pít

Jak už víme, pivo nedělá hezká těla, protože stejně jako jiné alkoholy obsahuje spoustu kalorií. Když chceme zhubnout, je pro nás zásadní, abychom měli menší kalorický příjem než výdej. V den, kdy budeme pít je lepší, abychom zvýšili příjem bílkovin a snížili příjem sacharidů.

  • Doplnit vitaminy a minerály 

Alkohol nás bohužel velmi dobře odvodňuje, společně s vodou nám ale odchází z těla i velká spousta vitamínů a minerálních látek. Je tedy potřeba je řádně doplnit a to bud z ovoce, zeleniny, luštěnin a nebo třeba z doplňků stravy. 

Závěr

Nelamte si hlavu s tím, pokud se občas napijete alkoholu. Stačí jen mít po zbytek týdne jídelníček i pohybové aktivity pod kontrolou a pár skleniček vás nerozháže. Nezapomínejte ale na to, že je potřeba nic nepřehánět.

Grafický návrh vytvořil a nakódoval Shoptetak.cz